“Mettes far er bøsse”…

“Mettes far er bøsse”…

I dag er et udsagn såsom ”Mettes far er bøsse” (som i 1982 var overskriften til Politikens vældigt positive anmeldelse af børne- og billedbogen »Mette bor hos Morten og Erik«) ikke noget, der får særligt mange læsere til hverken at forarges eller overhovedet at stoppe op. Og heldigvis for det. Tilbage i 80’erne, da forfatteren bag »Mette bor hos Morten og Erik«, Susanne Bösche, fik udgivet bogen, var den ifølge hende selv skrevet for at oplyse og invitere datidens uoplyste læsere indenfor i dét, vi i dag ville kalde en regnbuefamilie.

Når kvinder elsker kvinder

Når kvinder elsker kvinder

Forfatter Karin Lützen skriver om arbejdet med den markante og skelsættende bog, »Hvad hjertet begærer«, der udkom i 1986, og som er blevet genudgivet i digital form og dermed bevaret for eftertiden.

En forelsket kritik af det særegent brasilianske

En forelsket kritik af det særegent brasilianske

Fodbold kan synes komplekst eller meget simpelt alt efter den afstand, man betragter showet fra. Sporten kan skabe trøstende fællesskaber, når en spiller falder om af hjertestop foran hele verden, og den er samtidig et billede på fremmedgørende og glubsk kapitalisme, hvilket for tiden går ud over de håndværkere, der skal opbygge stadioner til VM i Qatar i 2022.

”Jamen, kvinderne – dem kan der ikke skrives noget om”

”Jamen, kvinderne – dem kan der ikke skrives noget om”

Da journalist og modstandskvinde Kate Fleron i foråret 1944 drøftede udgivelsen af denne bog med forlaget, når anden verdenskrig engang var forbi, var det redaktørens umiddelbare indfald, at der ikke kunne være meget at skrive om kvindernes bidrag til modstandskampen under den tyske besættelse.

Johannes Sløk – En genial guide til geniernes verdener

Johannes Sløk – En genial guide til geniernes verdener

Teolog og idéhistoriker Johannes Sløk (1916-2001) fremmaner i bogen Eksistentialisme et lille ord – Man – som eksistensens sorte hul, hvori individualitet suges ind for at dø. Det undselige pronomen er nemlig i stand til at opløse den enkelte til fuldstændig anonymitet, og Sløk ankommer til sin analyse gennem en læsning af Heideggers snirklede storværk, »Væren og tid«.